Херсонське міське управління інформує керівників закладів освіти міста

На сьогоднішній день основні санітарно-гігієнічні вимоги безпеки використання комп’ютерної техніки в закладах освіти регламентуються статтями 7, 11, 14-16, 19, 20-22, 24 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» від 24.02.1994 № 4004-ХІІ, «Державними санітарними правилами і нормами влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу» (ДСанПіН 5.5.2.008-01), п. 9.1.-9.4. розділу 9 «Державних санітарних норм і правил влаштування, утримання, обладнання та організації роботи закладів, які надають послуги з комп’ютерної ігрової діяльності дітям» (ДСН № 947-2009), Директивою ради «Про мінімальні вимоги безпеки та здоров’я при роботі з екранними пристроями» (90/270/ЄЕС).

Безперечно, застосування засобів інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі вносить свої позитиви, але, поряд з цим, використання комп’ютера при недотриманні мінімальних вимог безпеки супроводжується, також, і впливом на організм цілої низки факторів, які можуть несприятливо вплинути на функціональний стан, психічне здоров’я і працездатність учнів та, як результат, сприяти розвитку у них захворювань.

Мінімізація шкідливого впливу комп’ютерів та інших апаратно-програмних засобів інформаційно-комунікаційних технологій на дитячий організм та його психіку є одним із важливих завдань, яке повинне стояти перед навчальними закладами.

Монітор – головне джерело несприятливого впливу на здоров’я користувачів персонального комп’ютера.

Поряд з візуальними ергономічними параметрами (знижений контраст та мерехтіння зображення, дзеркальні бліки від екрану та ін.), небезпеку становить електромагнітне випромінювання, електростатичне поле, акустичний шум.

Найбільш шкідливими у цьому плані є вiдеомонiтори на електронно-променевих трубках, що можуть бути потенційними джерелами гігієнічно значимих рівнів електромагнітного випромінювання в дiапазонi частот 50 Гц – 300 МГц, статичного електричного поля, а також рентгенівського, ультрафіолетового та інфрачервоного випромінювань.

Джерелом електромагнітного випромінювання можуть бути також й інші складові апаратури (системний блок, схеми управління та формування інформації на рідинно-кристалічних екранах тощо).

При недотриманні певних правил та норм під час роботи на комп’ютері, вищезазначені негативні фактори можуть бути потенційними джерелами небезпеки та викликати зміни у функціонуванні організму.

Керівникам  навчальних  закладів м. Херсона, які до цього часу використовують у навчально-виховному процесі застарілі моделі комп’ютерів, що мають відеомонітори на електронно-променевих трубках, необхідно проводити комплекс профілактичних заходів щодо запобігання шкідливому впливу чинників, пов’язаних з застосуванням комп’ютерної техніки та попередження виникнення відхилень у здоров’ї підростаючого покоління, найважливішими та найефективнішими з яких мають бути:

– заміна відеомоніторів старого зразка (у першу чергу сконструйованих на основі електронно-променевих трубок) на нові (модернізовані), оскільки в комп’ютерах останнього покоління використовуються засоби захисту;

– використання персональних комп’ютерів (вітчизняного та закордонного виробництва, нових та тих, які вже використовуються в навчальному процесі), що відповідають вимогам нормативних документів та сучасним загальновизнаним стандартам якості і безпеки, відповідно яким електромагнітне випромінювання не може перевищувати певних значень, тобто тих, що мають сертифікати якості та позитивні висновки державної санітарно-епідеміологічної експертизи;

– застосування для оздоблення інтер’єру приміщень комп’ютерних класів полімерних матеріалів, які мають позитивні висновки державної санітарно-епідеміологічної експертизи, що підтверджують їх безпечність для здоров’я дітей;

– відповідність гігієнічним вимогам площі приміщень комп’ютерних класів, розміщення в них робочих місць, ергономічних параметрів персональних комп’ютерів та режиму праці учнів;

-забезпечення проведення моніторингових досліджень рівнів шкідливих фізичних та хімічних факторів на робочих місцях в комп’ютерних класах, з метою встановлення можливих відхилень від нормативу та проведення запобіжних заходів по усуненню відповідних недоліків;

– проведення аналізу робочих місць користувачів персональних комп’ютерів, з метою оцінки та поліпшення умов безпеки, особливо, щодо можливих ризиків, пов’язаних із зором, фізичним та психічним станом;

– вжиття необхідних заходів щодо запобігання та усунення ризиків, виявлених під час оцінок, беручи до уваги додатковий та/або поєднаний вплив ризиків.

Дотримання необхідних профілактичних заходів при використанні комп’ютерної техніки в навчальних закладах дозволить бути впевненим у безпеці навчального середовища та збереже здоров’я учнів.