Розбили чи пошкодили товар у магазині – не поспішайте платити!

Більшість українців щодня здійснюють покупки в магазинах, супермаркетах, гіпермаркетах або мінімаркетах. Сьогодні торгових точок, де можна придбати продукти харчування, побутову хімію, посуд, іграшки та інші товари, існує велика кількість в кожному місті і селищі. Для більшої зручності покупців все частіше продовольчі та побутові магазини, аптеки будують у вигляді супермаркету, де покупець вільно пересувається між рядами полиць з товарами, вибирає потрібну і потім направляється в касу, щоб оплатити обраний товар, а також отримати чек.

На жаль, не завжди приміщення таких магазинів є досить великими і тому, щоб вмістити всю продукцію товари розташовуються досить щільно один до одного. У зв’язку з цим існують окремі випадки, коли товари падають з полиць і розбиваються, або покупець ненароком зачіпає товар одягом або сумкою, що також призводить до пошкодження товару, що в свою чергу завдає шкоди магазину.

Страшний сон кожного пересічного покупця – розбити у залі пляшку дорогого алкоголю або пошкодити будь-який інший товар. Уява відразу малює, як охорона вимагає сплатити за трощу, а грошей і не вистачає. Та не всі знають, що ніхто не має права змушувати сплатити за товар, котрий ви пошкодили у торговельному залі. Це регулюється Цивільним кодексом України. Простими словами супермаркет або магазин є власником товару, доки покупець не розрахується на касі. Тож, ненавмисне зачепивши товар, покупець пошкодив не власну річ, а ту, яка все ще належить продавцю. До всього, змушувати платити кошти за пошкоджений товар продавці не мають права, оскільки згідно зі ст. 17 ЗУ «Про захист прав споживачів» заборонено змушувати людину купувати товар неналежної якості (а пошкоджений товар, є саме таким товаром) або продукцію, яка йому не потрібна.

У більшості випадків шкода магазину може бути завдано по необережності покупця або просто випадковості. Якщо сума збитку невелика, то звичайно деякі покупці вважають за краще заплатити і уникнути таким чином тяганини з адміністрацією і охороною магазину. Однак іноді шкода може бути досить значною, або ж покупець не бажає відшкодовувати шкоду, заподіяну не з його вини.

Як же визначити, хто повинен нести відповідальність?

За загальним правилом, передбаченим законами нашої держави, ризик випадкового пошкодження або знищення майна несе власник такого майна. Отже, перш за все адміністрація або власники магазину повинні облаштувати торгове приміщення так, щоб максимально забезпечити збереження власного товару. Якщо ж пошкодження товару відбулося після його покупки на території магазину, то ризики переходять до покупця і підстави для претензій магазину в таких випадках відсутні. Моментом переходу права власності від магазину до покупця є момент оплати такого товару і отримання чека.

Звичайно, не завжди питання відшкодування шкоди вирішуються мирним шляхом. Іноді охорона може змушувати покупця придбати пошкоджений товар, затримувати особу, відмовляється демонструвати відео з камер спостереження і складати акт. Також представники магазину можуть залякувати покупця, погрожуючи, наприклад, величезним штрафом. У таких ситуаціях перш за все необхідно зберігати спокій і намагатися врегулювати конфлікт, нагадавши охорони або адміністрації про низку законодавчих норм, які покликані захистити права покупців.

            ВАЖЛИВО! Вина покупця та обов’язок заплатити за знищений чи пошкоджений товар встановлюється судом. На місці нічого не сплачується, тільки фіксується. Вмійте відстоювати свої права і не платіть за те, що пошкоджено не з вашої вини.