ПРАВА СПОЖИВАЧА ПРИ УКЛАДЕННІ ДОГОВОРУ НА ТУРИСТИЧНЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ

Незабаром зимові свята та канікули-пора відпочинку і подорожей. Гарних вражень і чудового настрою, оздоровлення і підзарядки новими емоціями.  Так повинно бути, і для більшості так і є. Але не для тих, хто придбав путівку у туристичних шахраїв або просто недбало вибрав місце відпочинку. Що робити, аби уникнути подібного досвіду?

Згідно ЗУ «Про туризм» поняття «туризм» варто розуміти як тимчасовий виїзд особи з місця проживання в оздоровчих, пізнавальних, професійно-ділових чи інших цілях без здійснення оплачуваної діяльності в місці, куди особа від’їжджає. Як бачимо, відразу постає ряд супровідних практичних питань і їх подальша реалізація: транспорт, трансфери, готелі, харчування, екскурсії тощо.

Сьогодні вирішенням вказаних питань займаються туристичні агентства та туристичні оператори.

Але досить часто туристичні фірми, користуючись юридичною необізнаністю населення, надають громадянам неякісні туристичні послуги або порушують їхні права. Порушення може полягати у відсутності в умовах договору юридичної відповідальності туроператора, або відсутності чітких строків на надання певних видів послуг і т.д.

Тож саме з цих причин, ми б хотіли звернути увагу споживачів на основні правові моменти при укладенні договору на туристичне обслуговування.

Перш за все варто зазначити, що законодавство на стороні туриста, тобто споживача. Захист прав особи, котрій надаються туристичні послуги, передбачений Законом України «Про туризм», «Про захист прав споживачів», Цивільним кодексом України та низкою інших нормативно-правових актів.

Правові особливості туристичного договору полягають у наступному:

По-перше, у статті 20 Закону України «Про туризм» перелічені істотні умови договору на туристичне обслуговування.

Такими умовами є:

1) строк перебування на відпочинку із зазначенням дат початку та закінчення туристичного обслуговування;

2) характеристика транспортних засобів, що здійснюють перевезення, їх вид і категорія, а також дата, час і місце відправлення та повернення (якщо перевезення входить до складу туристичного продукту);

3) готелі, їх місце розташування, категорія, строк і порядок оплати готельного обслуговування;

4) види і способи забезпечення харчування;

5) мінімальна кількість туристів у групі (у разі потреби) та у зв’язку з цим триденний строк інформування туриста про те, що туристична подорож не відбудеться через недобір групи;

6) програма туристичного обслуговування;

7) види екскурсійного обслуговування та інші послуги, включені до вартості туристичного продукту;

8) інші суб’єкти туристичної діяльності (їх місцезнаходження та реквізити), які надають туристичні послуги, включені до туристичного продукту;

9) страховик, що здійснює обов’язкове або добровільне страхування туристів за бажанням туриста, інших ризиків, пов’язаних з наданням туристичних послуг;

10) правила в’їзду до країни (місця) тимчасового перебування та перебування там;

11) вартість туристичного обслуговування і порядок оплати;

12) форма розрахунку.

Тобто, договір із туроператором чи турагентом буде дійсним лише тоді, коли у ньому будуть прописані всі вище перелічені умови. Адже, на думку законодавця, узгодження саме цих питань зможе забезпечити споживачу отримання послуги належної якості.

По-друге, переконайтеся в тому, що Ви отримали від туроператора квитанцію про сплату суми коштів, передбаченої договором на туристичне обслуговування.

По-третє, запам’ятайте: законодавством передбачено право туриста відмовитися від виконання договору на туристичне обслуговування до початку туристичної подорожі. Це право передбачено Законами України «Про захист прав споживачів» та «Про туризм».

Якщо у Вас все таки виникли непорозуміння із туроператором і Ви вважаєте, що не зможете захистити свої права без професійної допомоги, то звертайтеся за захистом порушених прав до Управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Херсонській області, оскільки до туристичних послуг застосовуються положення Закону України «Про захист прав споживачів».

Всім, хто планує провести свій відпочинок у подорожі, бажаємо вдалого відпочинку, якісного обслуговування та приємних вражень.