Послуги пасажирських автомобільних перевезень: права та обов’язки споживачів

Сьогодні особливо гостро в місті Херсоні   постає необхідність високого рівня якості транспортних послуг у сфері пасажирських автомобільних перевезень, бо підняття тарифів на проїзд в маршрутних автобусах, не означає підвищення якості надаваємих послуг і не є запорукою безпеки та задоволення потреб споживачів. Адже транспорт є сполучною ланкою економіки, галуззю виробничої інфраструктури, що забезпечує вирішення виробничих та суспільних потреб держави, а також її населення.

Головне управління Держпродспоживслужби в Херсонській області наголошує: пасажирські перевізники, водії та особи, діяльність яких пов’язана з наданням транспортних послуг, повинні мати відповідні знання в обсязі, що визначається Міністерство мінфраструктури України.

Транспортні засоби повинні відповідати вимогам безпеки, охорони праці та екології, державним стандартам, мати відповідний сертифікат, бути в належному технічному і санітарному стані та укомплектовані відповідно до вимог Правил дорожнього руху.

Пасажири зобов’язані дотримуватись встановлених правил перевезень.

Основний обов’язок пасажира – сплата проїзних платежів. Придбання квитка й означає виконання даного обов’язку, якщо пасажиру не надане право безплатного проїзду. Пасажир зобов’язаний зберігати квиток до закінчення поїздки і пред’явити його на шляху проходження за першої вимоги посадових осіб, уповноважених на перевірку проїзних документів

Пасажир має право зайняти місце відповідно до квитка. У випадку ненадання пасажиру місця відповідно до квитка перевізник зобов’язаний надати йому місце хоча б і більш високої категорії без стягування доплати. При згоді пасажира зайняти місце меншої вартості йому повертається різниця.   Якщо пасажир відмовляється від запропонованої йому заміни, перевізник повертає вартість проїзду. Крім того, пасажир має право перевозити із собою безкоштовно одну дитину визначеного віку, якщо вона не займає окремого місця. Інші з пасажиром діти перевозяться по дитячих квитках з наданням окремого місця.

Разом з тим, пасажир вправі також безкоштовно перевозити із собою речі (ручну поклажу) у межах установлених вагових норм. Понад ці норми ручна поклажа може перевозитися як багаж за окрему плату.

Інша сторона договору – перевізник зобов’язаний доставити пасажира в пункт призначення в терміни, визначені транспортним законодавством. Ці терміни фіксуються в затверджених перевізником розкладах руху транспортних засобів.

Відповідно до ст.41 Закону України «Про автомобільний транспорт» пасажир має право:

  • одержувати від перевізника, водія, на зупинках автобусних маршрутів загального користування, автостанціях та автовокзалах інформацію про послуги автомобільного транспорту загального користування;
  • безоплатно провозити з собою на автобусних маршрутах загального користування одну дитину дошкільного віку без надання їй окремого місця;
  • безоплатно перевозити з собою на автобусних маршрутах загального користування ручну поклажу, а також відповідно до законодавства про захист прав споживачів і правил перевезень користуватися іншими правами.
  • Пасажир зобов’язаний: мати при собі квиток на проїзд, на перевезення багажу, а за наявності права пільгового проїзду – відповідне посвідчення;
  • виконувати вимоги правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту.
  •  Згідно п.40 «Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту» за договором про перевезення пасажира перевізник зобов’язується перевезти пасажира до пункту призначення; пасажир зобов’язаний сплатити встановлену плату за проїзд.
  •  Окрім того, п.41 «Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту» передбачено, що пасажир повинен мати квиток на проїзд.

Кожен пасажир під час перевезення застрахований і у разі скоєння  дорожньо-транспортної пригоди, отримання травм та пошкоджень, пошкоджень його майна – має право на отримання компенсації. Наявність квитка є підтвердженням, що під час дорожньо-транспортної пригоди Ви знаходились у даній маршрутці і маєте право на отримання компенсації.

Під час руху водіям маршрутних таксі заборонено:

  • розмовляти по мобільному телефону;
  • проводити оплату;
  • палити цигарки;
  • включати гучну музику.

Виконання цих вимог є запорукою безпеки пасажирів під час здійснення перевезення

Звертаємо увагу: знання прав та обов’язків допоможе споживачам уникнути конфліктних ситуацій з перевізниками, або вирішити їх на свою користь.