03 листопада 2016 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», запровадивши новий «загальний» мораторій на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Насамперед, цим Законом передбачено чітке розділення на перевірки загальних контролюючих органів. Так, Закон запропонував такі нововведення щодо загальних перевірок:
1) планові перевірки заборонено взагалі;
2) позапланові перевірки дозволено лише в таких випадках:
- за письмовою заявою субʼєкта господарювання;
- за рішенням суду;
- у разі настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку, що було повʼязано з діяльністю субʼєкта господарювання;
- за обґрунтованою заявою фізичної особи щодо порушення її прав (за погодженням з Державною регуляторною службою).
Виникає питання яка перспектива перевірок в насінництві та розсадництві із 01 січня 2018 року?
Як ми бачимо, з серпня 2014 року вийшли обмеження на проведення державних перевірок, встановлено спеціальний порядок проведення планових перевірок і певні обмеження щодо здійснення позапланових перевірок. Ці запобіжники були започатковані для зменшення тиску на бізнес, але негативно позначаються на ефективності державного нагляду( контролю).Більш того, є питання недобросовісної конкуренції, яке вже піднімається бізнесом і галузевими асоціаціями. Одні дотримуються букви закону, інші – ні. Тому потрібно мати інструменти впливу на них.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 року №507 «Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері насінництва та розсадництва та визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів»у сфері насінництва та розсадництва із найвищим ступенем ризику перевіряються не частішеодного разу на 2 роки. Про що тут говорити. Вивчати роботу бізнесу слід не заради перевірки. Якщо підприємство стабільно виробляє і реалізує продукцію без скарг, то в контролюючих органів відпадають питання. Але сама можливість такої перевірки мобілізувала би бізнес до виконання існуючих норм законодавства.
Отже, як такого, мораторію немає. До кінця поточного року діє спеціальний режим проведення перевірок.Сподіваємось, що із 01 січня 2018 року такий спеціальний режим скасують, і ми зможемо виходити на позапланові перевірки за 2-3 дні.
На виконання статті 8 Закону України «Про насіння і садивний матеріал», частини другої статті 5 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», статті 7 Закону України «Про охорону прав на сорти рослин», Методики розроблення уніфікованих форм актів, що складаються за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю), затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 28.08.2013 №752 Міністерством аграрної політики та продовольства України розроблено проект наказу «Про затвердження уніфікованих форм актів, що складаються за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю) у сферах насінництва та розсадництва, охорони прав на сорти рослин» (далі – проект наказу). Метою прийняття проекту наказу є встановлення уніфікованих форм актів, що складаються за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю) дотримання законодавства у сфері насінництва та розсадництва, охорони прав на сорти рослин, з розподілом питань для здійснення заходів державного нагляду (контролю) з урахуванням ступеня ризику від здійснення господарської діяльності.
Уніфікований АКТ, що складається за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог законодавства у сфері насінництва та розсадництва (далі – акт перевірки) включає в себе:
- найменування юридичної особи (відокремленого підрозділу) або прізвище, ім’я та по батькові фізичної особи – підприємця, код згідно з ЄДРПОУ/реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта;
- (найменування юридичної особи (відокремленого підрозділу), її місцезнаходження або прізвище, ім’я та по батькові фізичної особи – підприємця, його місце проживання, телефон);
- посилання на ступінь ризику;
- загальну інформацію про проведення заходу державного нагляду(контролю);
- терміни початку і завершення строку проведення заходу державного нагляду (контролю);інформацію щодо осіб, які беруть участь у проведенні заходу державного нагляду (контролю);
- дані про останній проведений захід державного нагляду(контролю).
Уніфікований АКТ складається з чотирьох розділів, а саме:
РОЗДІЛ I носить назву «Вичерпний перелік питань щодо проведення заходу державного нагляду (контролю)» і складається з таблиці, в якій зазначено:
- Питання, щодо дотримання суб’єктом господарювання вимог законодавства в сфері насінництва та розсадництва;
- Результати відповіді на питання;
- Нормативне обґрунтування.
В свою чергу таблиця має 2 пункти.
Пункт 1 цієї таблиці – «Вимоги до суб’єкта насінництва та розсадництва – для суб’єктів будь-якого ступеню ризику» містить 20 питань.
Пункт 2 вищезгаданої таблиці – «Вимоги до ввезення насіння і садивного матеріалу на територію України – для суб’єктів із високим ступенем ризику» містить 3 питання.У переліку питань щодо проведення заходу зазначаються варіанти відповідей на питання.Перелік питань є вичерпним, визначається виключно на підставі нормативно-правових актів та нормативних документів, дотримання вимог яких є обов’язковим відповідно до законодавства. Проведення перевірок стосовно інших питань, які не включені до Переліку, заборонено.
РОЗДІЛ ІІ носить назву «Порушення вимог законодавства, які виявлені під час перевірки (детальний опис)». В ньому вказується найменування нормативно-правового акту, вимоги якого порушено, із зазначенням статті частини, пункту, підпункту, тощо) та детальний опис виявленого порушення.
РОЗДІЛІ III «Перелік питань щодо здійснення контролю за діями (бездіяльністю) посадових осіб органу державного нагляду (контролю).
ІV РОЗДІЛОМ – «Пояснення, зауваження або заперечення щодо проведеного заходу державного нагляду (контролю) та складеного за його результатами акту перевірки» передбачається опис пояснень, зауважень або заперечень щодо цього акту. Суб’єкт господарювання може викласти свої пояснення, зауваження або заперечення щодо проведеного заходу та складеного за його результатами акту, які є невід’ємною частиною зазначеного акту.
Акт перевірки складається у двох примірниках, один з яких вручається суб’єкту господарювання, щодо якого здійснювався захід державного нагляду (контролю) або уповноваженій ним особі, другий зберігається в органі, що здійснив захід державного нагляду (контролю).У разі проведення спільних заходів державного нагляду (контролю) з іншими контролюючими чи правоохоронними органами їм вручаються копії акту перевірки.
Уніфікована форма акту перевірки містить підпис посадової особи органу державного нагляду (контролю), керівника суб’єкта господарювання або уповноваженої ним особи, а також інших осіб, які брали участь у проведенні заходу, із зазначенням посади, прізвища та ініціалів.Також формою уніфікованого акту передбачено відмітку про відмову від підписання посадовими та/або уповноваженими особами суб’єкта господарювання, третіми особами цього акту перевірки.Проект наказу підлягає державній реєстрації в Міністерстві юстиції України.
З прийняттям наказу “Про затвердження уніфікованих форм актів, що складаються за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю) у сферах насінництва та розсадництва, охорони прав на сорти рослин” ми сподіваємося, що будуть встановлені єдині вимоги до дотримання вимог законодавства, що забезпечить прозорість, об’єктивність, прогнозованість і неупередженість при здійсненні планових заходів державного нагляду (контролю) у сфері насінництва та розсадництва.
13.11.2017
Перевірки – 2017. Перспектива перевірок в насінництві та розсадництві
03 листопада 2016 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», запровадивши новий «загальний» мораторій на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Насамперед, цим Законом передбачено чітке розділення на перевірки загальних контролюючих органів. Так, Закон запропонував такі нововведення щодо загальних перевірок:
1) планові перевірки заборонено взагалі;
2) позапланові перевірки дозволено лише в таких випадках:
Виникає питання яка перспектива перевірок в насінництві та розсадництві із 01 січня 2018 року?
Як ми бачимо, з серпня 2014 року вийшли обмеження на проведення державних перевірок, встановлено спеціальний порядок проведення планових перевірок і певні обмеження щодо здійснення позапланових перевірок. Ці запобіжники були започатковані для зменшення тиску на бізнес, але негативно позначаються на ефективності державного нагляду( контролю).Більш того, є питання недобросовісної конкуренції, яке вже піднімається бізнесом і галузевими асоціаціями. Одні дотримуються букви закону, інші – ні. Тому потрібно мати інструменти впливу на них.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 року №507 «Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері насінництва та розсадництва та визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів»у сфері насінництва та розсадництва із найвищим ступенем ризику перевіряються не частішеодного разу на 2 роки. Про що тут говорити. Вивчати роботу бізнесу слід не заради перевірки. Якщо підприємство стабільно виробляє і реалізує продукцію без скарг, то в контролюючих органів відпадають питання. Але сама можливість такої перевірки мобілізувала би бізнес до виконання існуючих норм законодавства.
Отже, як такого, мораторію немає. До кінця поточного року діє спеціальний режим проведення перевірок.Сподіваємось, що із 01 січня 2018 року такий спеціальний режим скасують, і ми зможемо виходити на позапланові перевірки за 2-3 дні.
На виконання статті 8 Закону України «Про насіння і садивний матеріал», частини другої статті 5 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», статті 7 Закону України «Про охорону прав на сорти рослин», Методики розроблення уніфікованих форм актів, що складаються за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю), затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 28.08.2013 №752 Міністерством аграрної політики та продовольства України розроблено проект наказу «Про затвердження уніфікованих форм актів, що складаються за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю) у сферах насінництва та розсадництва, охорони прав на сорти рослин» (далі – проект наказу). Метою прийняття проекту наказу є встановлення уніфікованих форм актів, що складаються за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю) дотримання законодавства у сфері насінництва та розсадництва, охорони прав на сорти рослин, з розподілом питань для здійснення заходів державного нагляду (контролю) з урахуванням ступеня ризику від здійснення господарської діяльності.
Уніфікований АКТ, що складається за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог законодавства у сфері насінництва та розсадництва (далі – акт перевірки) включає в себе:
Уніфікований АКТ складається з чотирьох розділів, а саме:
РОЗДІЛ I носить назву «Вичерпний перелік питань щодо проведення заходу державного нагляду (контролю)» і складається з таблиці, в якій зазначено:
В свою чергу таблиця має 2 пункти.
Пункт 1 цієї таблиці – «Вимоги до суб’єкта насінництва та розсадництва – для суб’єктів будь-якого ступеню ризику» містить 20 питань.
Пункт 2 вищезгаданої таблиці – «Вимоги до ввезення насіння і садивного матеріалу на територію України – для суб’єктів із високим ступенем ризику» містить 3 питання.У переліку питань щодо проведення заходу зазначаються варіанти відповідей на питання.Перелік питань є вичерпним, визначається виключно на підставі нормативно-правових актів та нормативних документів, дотримання вимог яких є обов’язковим відповідно до законодавства. Проведення перевірок стосовно інших питань, які не включені до Переліку, заборонено.
РОЗДІЛ ІІ носить назву «Порушення вимог законодавства, які виявлені під час перевірки (детальний опис)». В ньому вказується найменування нормативно-правового акту, вимоги якого порушено, із зазначенням статті частини, пункту, підпункту, тощо) та детальний опис виявленого порушення.
РОЗДІЛІ III «Перелік питань щодо здійснення контролю за діями (бездіяльністю) посадових осіб органу державного нагляду (контролю).
ІV РОЗДІЛОМ – «Пояснення, зауваження або заперечення щодо проведеного заходу державного нагляду (контролю) та складеного за його результатами акту перевірки» передбачається опис пояснень, зауважень або заперечень щодо цього акту. Суб’єкт господарювання може викласти свої пояснення, зауваження або заперечення щодо проведеного заходу та складеного за його результатами акту, які є невід’ємною частиною зазначеного акту.
Акт перевірки складається у двох примірниках, один з яких вручається суб’єкту господарювання, щодо якого здійснювався захід державного нагляду (контролю) або уповноваженій ним особі, другий зберігається в органі, що здійснив захід державного нагляду (контролю).У разі проведення спільних заходів державного нагляду (контролю) з іншими контролюючими чи правоохоронними органами їм вручаються копії акту перевірки.
Уніфікована форма акту перевірки містить підпис посадової особи органу державного нагляду (контролю), керівника суб’єкта господарювання або уповноваженої ним особи, а також інших осіб, які брали участь у проведенні заходу, із зазначенням посади, прізвища та ініціалів.Також формою уніфікованого акту передбачено відмітку про відмову від підписання посадовими та/або уповноваженими особами суб’єкта господарювання, третіми особами цього акту перевірки.Проект наказу підлягає державній реєстрації в Міністерстві юстиції України.
З прийняттям наказу “Про затвердження уніфікованих форм актів, що складаються за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю) у сферах насінництва та розсадництва, охорони прав на сорти рослин” ми сподіваємося, що будуть встановлені єдині вимоги до дотримання вимог законодавства, що забезпечить прозорість, об’єктивність, прогнозованість і неупередженість при здійсненні планових заходів державного нагляду (контролю) у сфері насінництва та розсадництва.