26 липня у Верховній Раді зареєстрували новий законопроект про відновлення декларування посадових і службових осіб №9534 «Про порядок визначення порядку подання декларацій особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування в умовах воєнного стану». Відповідний законопроект №9534, який стосується відновлення декларування з певними спрощеннями, 27 липня рекомендував ухвалити Комітет Верховної Ради з питань антикорупційної політики. Ініціаторами проекту виступили глава фракції «Слуга народу» Давид Арахамія, спікер Верховної Ради Руслан Стефанчук, голова Антикорупційного комітету Анастасія Радіна та депутати від різних фракцій, зокрема, Ярослав Железняк, Сергій Власенко тощо. Варто зазначити, що Анастасія Радіна раніше повідомляла, що найближчим часом буде затверджено законопроект №8071, запущений ще минулого року. Зокрема, законопроектом №8071 було передбачено, що посадові особи, які не подали декларацію протягом 2022-2023 років, матимуть 90 календарних днів після набрання чинності новим законом для подання такої декларації. Тому, як зазначають автори, для забезпечення виконання Україною своїх зобов’язань перед МВФ, необхідно прийняти закон, який відновлює обов’язок звітності державних службовців (не залучених безпосередньо до мобілізаційних та військових дій) подавати та розкривати декларації про свої активи під час воєнного стану та відновить функцію НАЗК щодо перевірки декларацій про активи. Відповідно, новим законопроектом пропонується внести зміни до Закону України «Про запобігання корупції», зокрема: • надання суб’єктам декларування доступу до відомостей про них та членів їх сімей з інформаційно-комунікаційних і довідкових систем, реєстрів, банків даних; • удосконалення декларування об’єктів, що перебувають у володінні або користуванні особи; • удосконалення порядку і збільшення строків декларування суттєвих змін у майновому стані. Проект передбачає, що особи, які у 2022 – 2023 роках не подали декларацію подають такі декларації (у разі їх неподання) не пізніше 90 календарних днів з дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законів України про спрощення порядку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану» (тобто, вказаним законопроектом). При цьому суб’єкти декларування, які виконують завдання в інтересах національної безпеки і оборони України, беруть безпосередню участь у веденні воєнних (бойових) дій та отримують додаткову винагороду, призначену для військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, поліцейських на період дії воєнного стану, або перебувають на тимчасово окупованих територіях, подають відповідну декларацію у такі строки: • протягом 90 днів з дня визначення дати завершення бойових дій для території активних бойових дій чи дня визначення дати завершення тимчасової окупації для тимчасово окупованих територій, на яких особа перебуває; • протягом 90 днів з дня повернення до пункту постійної дислокації чи місця постійної роботи; • протягом 90 днів з дня припинення повноважень (звільнення з посади, служби) чи переведення особи на посади, які не передбачають безпосередньої участі у бойових діях, виконанні бойових (спеціальних) завдань, посиленні охорони державного кордону, проведенні розвідувальних заходів, контррозвідувальних операцій, оперативно-розшукової діяльності; • протягом 90 днів з дня припинення або скасування воєнного стану. Перебіг строку для подання декларації розпочинається від дня настання найпершої з обставин, вказаних вище. Водночас рекомендується передбачити особливості організації проведення спеціальної перевірки, а також перевірки, передбаченої Законом «Про очищення влади», на період дії воєнного стану, визначити випадки, коли такі перевірки не проводяться, врегулювати питання подальшого перебування осіб, призначених під час дії воєнного стану, у разі не проходження ними таких перевірок. Крім того, суб’єкти декларування, які є членами сім’ї суб’єктів декларування, які виконують завдання в інтересах національної безпеки чи перебувають на територіях, які постраждали від військової агресії Російської Федерації проти України, мають право подати декларацію у вищевказані строки. Суб’єкти декларування, які виконують завдання в інтересах національної безпеки чи перебувають на територіях, які постраждали від військової агресії Російської Федерації проти України, звільняються на період дії воєнного стану від обов’язку подання передбачених статтею 52 цього Закону повідомлень про суттєві зміни у майновому стані, повідомлень про відкриття членами їх сім’ї валютного рахунка в установі банку-нерезидента для отримання доходу у вигляді заробітної плати та/або грошової (матеріальної) допомоги, підстави для подання яких виникли до початку перебігу строків для подання декларацій, визначених цією частиною. Під суб’єктами декларування, які виконують завдання в інтересах національної безпеки чи перебувають на територіях, які постраждали від військової агресії Російської Федерації проти України, слід розуміти: • суб’єктів декларування, які для здійснення службових повноважень перебувають на територіях, на яких ведуться активні бойові дії, перелік яких визначається в установленому законодавством порядку; • суб’єктів декларування, які перебувають на тимчасово окупованих територіях, перелік яких визначається в установленому законодавством порядку; • суб’єктів декларування з числа військовослужбовців Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які беруть безпосередню участь у бойових діях, виконанні бойових (спеціальних) завдань, посиленні охорони державного кордону; • суб’єктів декларування з числа співробітників органів, уповноважених на здійснення розвідувальної та/або контррозвідувальної діяльності, які безпосередньо беруть участь у проведенні розвідувальних заходів, контррозвідувальних операцій, оперативно-розшукової діяльності, спрямованої на відсіч військової агресії (крім керівників відповідних органів); • суб’єктів декларування, які направлені до інших держав для участі в міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки у складі національних контингентів або національного персоналу. Також, Антикорупційний комітет Ради рекомендував прийняти в першому читанні законопроект про відновлення декларування, яким спрощується декларування нерухомості і великої зарплати. Депутатам, суддям й іншим посадовцям спростять правила декларування нерухомості, банківських рахунків, а також звільнять від подання даних про отриману ними велику зарплату, якщо така є. По-перше, суддям, депутатам, держслужбовцям не треба буде подавати дані стосовно суттєвих змін у майновому стані, якщо йдеться про їх офіційну винагороду/зарплату, яка перевищує 134 200 грн. До війни цю інформацію декларували, зокрема й судді Верховного Суду. Так, запропоновані до прийняття зміни передбачають, що суб’єкт декларування повідомляє НАЗК про суттєві зміни у майновому стані, крім доходів у вигляді заробітної плати (грошового забезпечення), винагороди, отриманих за рахунок коштів державного бюджету чи місцевого бюджету за основним місцем роботи (проходження служби). По-друге, можна буде не декларувати дані про володіння чи користування об’єктами нерухомості, які коштують менше 134 200 грн (але як буде визначатися реальна ринкова вартість об’єкта і відсутність заниження його вартості, поки невідомо). Нагадаємо, наразі відповідно ч. 2 ст. 46 закону про запобігання корупції, яка регулює перелік інформації, що підлягає декларуванню, дані про об’єкт декларування, що перебував у володінні або користуванні суб’єкта декларування або членів його сім’ї, зазначаються в декларації, якщо такий об’єкт перебував у володінні або користуванні станом на останній день звітного періоду або протягом не менше половини днів протягом звітного періоду. Автори законопроекту пропонують визначити інші умови декларування нерухомості. Так, дані про об’єкт декларування, що перебував у володінні або користуванні суб’єкта декларування або членів його сім’ї, зазначаються в декларації, за сукупності двох умов: – такий об’єкт перебував у володінні або користуванні у сукупності не менше 183 календарних днів протягом строку, що включає звітний період та/або два місяці, що передували закінченню звітного періоду, т – ринкова вартість користування таким об’єктом (незалежно від того чи фактичне користування здійснюється на платній або безоплатній основі) протягом періоду його користування в межах звітного періоду суб’єктом декларування перевищує 50 прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на 1 січня звітного року (тобто, більше 134 200 грн, станом на 2023 рік). Отже, якщо, на думку декларанта, вартість гаража, будинку чи іншого об’єкта, що перебував у володінні, менше 134 тисяч грн, то вказувати дані про нього не треба. Також у декларації більше не треба буде вказувати дані про тип і номер банківського рахунку. При цьому, чиновників і посадовців звільнять від обов’язку подати повідомлення про суттєві зміни у майновому стані та повідомлення про відкриття членами їх сім’ї валютного рахунка в іноземних банках для отримання доходу у вигляді заробітної плати чи грошової допомоги, якщо це відбулося за період між введенням воєнного стану та набуттями чинності новим законом. Реєстр декларацій знов стане публічним, однак у ньому не будуть вказуватися дані про населені пункти, де розташовані об’єкти, які зазначаються у декларації, або де розташоване місце фактичного проживання, зареєстроване місце проживання. Також у публічному доступі не буде імен родичів декларанта, яких він зазначає у декларації.
27.07.2023
У Верховній Раді України зареєстрований новий законопроект про відновлення декларування чиновників
26 липня у Верховній Раді зареєстрували новий законопроект про відновлення декларування посадових і службових осіб №9534 «Про порядок визначення порядку подання декларацій особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування в умовах воєнного стану». Відповідний законопроект №9534, який стосується відновлення декларування з певними спрощеннями, 27 липня рекомендував ухвалити Комітет Верховної Ради з питань антикорупційної політики. Ініціаторами проекту виступили глава фракції «Слуга народу» Давид Арахамія, спікер Верховної Ради Руслан Стефанчук, голова Антикорупційного комітету Анастасія Радіна та депутати від різних фракцій, зокрема, Ярослав Железняк, Сергій Власенко тощо. Варто зазначити, що Анастасія Радіна раніше повідомляла, що найближчим часом буде затверджено законопроект №8071, запущений ще минулого року. Зокрема, законопроектом №8071 було передбачено, що посадові особи, які не подали декларацію протягом 2022-2023 років, матимуть 90 календарних днів після набрання чинності новим законом для подання такої декларації. Тому, як зазначають автори, для забезпечення виконання Україною своїх зобов’язань перед МВФ, необхідно прийняти закон, який відновлює обов’язок звітності державних службовців (не залучених безпосередньо до мобілізаційних та військових дій) подавати та розкривати декларації про свої активи під час воєнного стану та відновить функцію НАЗК щодо перевірки декларацій про активи. Відповідно, новим законопроектом пропонується внести зміни до Закону України «Про запобігання корупції», зокрема: • надання суб’єктам декларування доступу до відомостей про них та членів їх сімей з інформаційно-комунікаційних і довідкових систем, реєстрів, банків даних; • удосконалення декларування об’єктів, що перебувають у володінні або користуванні особи; • удосконалення порядку і збільшення строків декларування суттєвих змін у майновому стані. Проект передбачає, що особи, які у 2022 – 2023 роках не подали декларацію подають такі декларації (у разі їх неподання) не пізніше 90 календарних днів з дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законів України про спрощення порядку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану» (тобто, вказаним законопроектом). При цьому суб’єкти декларування, які виконують завдання в інтересах національної безпеки і оборони України, беруть безпосередню участь у веденні воєнних (бойових) дій та отримують додаткову винагороду, призначену для військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, поліцейських на період дії воєнного стану, або перебувають на тимчасово окупованих територіях, подають відповідну декларацію у такі строки: • протягом 90 днів з дня визначення дати завершення бойових дій для території активних бойових дій чи дня визначення дати завершення тимчасової окупації для тимчасово окупованих територій, на яких особа перебуває; • протягом 90 днів з дня повернення до пункту постійної дислокації чи місця постійної роботи; • протягом 90 днів з дня припинення повноважень (звільнення з посади, служби) чи переведення особи на посади, які не передбачають безпосередньої участі у бойових діях, виконанні бойових (спеціальних) завдань, посиленні охорони державного кордону, проведенні розвідувальних заходів, контррозвідувальних операцій, оперативно-розшукової діяльності; • протягом 90 днів з дня припинення або скасування воєнного стану. Перебіг строку для подання декларації розпочинається від дня настання найпершої з обставин, вказаних вище. Водночас рекомендується передбачити особливості організації проведення спеціальної перевірки, а також перевірки, передбаченої Законом «Про очищення влади», на період дії воєнного стану, визначити випадки, коли такі перевірки не проводяться, врегулювати питання подальшого перебування осіб, призначених під час дії воєнного стану, у разі не проходження ними таких перевірок. Крім того, суб’єкти декларування, які є членами сім’ї суб’єктів декларування, які виконують завдання в інтересах національної безпеки чи перебувають на територіях, які постраждали від військової агресії Російської Федерації проти України, мають право подати декларацію у вищевказані строки. Суб’єкти декларування, які виконують завдання в інтересах національної безпеки чи перебувають на територіях, які постраждали від військової агресії Російської Федерації проти України, звільняються на період дії воєнного стану від обов’язку подання передбачених статтею 52 цього Закону повідомлень про суттєві зміни у майновому стані, повідомлень про відкриття членами їх сім’ї валютного рахунка в установі банку-нерезидента для отримання доходу у вигляді заробітної плати та/або грошової (матеріальної) допомоги, підстави для подання яких виникли до початку перебігу строків для подання декларацій, визначених цією частиною. Під суб’єктами декларування, які виконують завдання в інтересах національної безпеки чи перебувають на територіях, які постраждали від військової агресії Російської Федерації проти України, слід розуміти: • суб’єктів декларування, які для здійснення службових повноважень перебувають на територіях, на яких ведуться активні бойові дії, перелік яких визначається в установленому законодавством порядку; • суб’єктів декларування, які перебувають на тимчасово окупованих територіях, перелік яких визначається в установленому законодавством порядку; • суб’єктів декларування з числа військовослужбовців Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які беруть безпосередню участь у бойових діях, виконанні бойових (спеціальних) завдань, посиленні охорони державного кордону; • суб’єктів декларування з числа співробітників органів, уповноважених на здійснення розвідувальної та/або контррозвідувальної діяльності, які безпосередньо беруть участь у проведенні розвідувальних заходів, контррозвідувальних операцій, оперативно-розшукової діяльності, спрямованої на відсіч військової агресії (крім керівників відповідних органів); • суб’єктів декларування, які направлені до інших держав для участі в міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки у складі національних контингентів або національного персоналу. Також, Антикорупційний комітет Ради рекомендував прийняти в першому читанні законопроект про відновлення декларування, яким спрощується декларування нерухомості і великої зарплати. Депутатам, суддям й іншим посадовцям спростять правила декларування нерухомості, банківських рахунків, а також звільнять від подання даних про отриману ними велику зарплату, якщо така є. По-перше, суддям, депутатам, держслужбовцям не треба буде подавати дані стосовно суттєвих змін у майновому стані, якщо йдеться про їх офіційну винагороду/зарплату, яка перевищує 134 200 грн. До війни цю інформацію декларували, зокрема й судді Верховного Суду. Так, запропоновані до прийняття зміни передбачають, що суб’єкт декларування повідомляє НАЗК про суттєві зміни у майновому стані, крім доходів у вигляді заробітної плати (грошового забезпечення), винагороди, отриманих за рахунок коштів державного бюджету чи місцевого бюджету за основним місцем роботи (проходження служби). По-друге, можна буде не декларувати дані про володіння чи користування об’єктами нерухомості, які коштують менше 134 200 грн (але як буде визначатися реальна ринкова вартість об’єкта і відсутність заниження його вартості, поки невідомо). Нагадаємо, наразі відповідно ч. 2 ст. 46 закону про запобігання корупції, яка регулює перелік інформації, що підлягає декларуванню, дані про об’єкт декларування, що перебував у володінні або користуванні суб’єкта декларування або членів його сім’ї, зазначаються в декларації, якщо такий об’єкт перебував у володінні або користуванні станом на останній день звітного періоду або протягом не менше половини днів протягом звітного періоду. Автори законопроекту пропонують визначити інші умови декларування нерухомості. Так, дані про об’єкт декларування, що перебував у володінні або користуванні суб’єкта декларування або членів його сім’ї, зазначаються в декларації, за сукупності двох умов: – такий об’єкт перебував у володінні або користуванні у сукупності не менше 183 календарних днів протягом строку, що включає звітний період та/або два місяці, що передували закінченню звітного періоду, т – ринкова вартість користування таким об’єктом (незалежно від того чи фактичне користування здійснюється на платній або безоплатній основі) протягом періоду його користування в межах звітного періоду суб’єктом декларування перевищує 50 прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на 1 січня звітного року (тобто, більше 134 200 грн, станом на 2023 рік). Отже, якщо, на думку декларанта, вартість гаража, будинку чи іншого об’єкта, що перебував у володінні, менше 134 тисяч грн, то вказувати дані про нього не треба. Також у декларації більше не треба буде вказувати дані про тип і номер банківського рахунку. При цьому, чиновників і посадовців звільнять від обов’язку подати повідомлення про суттєві зміни у майновому стані та повідомлення про відкриття членами їх сім’ї валютного рахунка в іноземних банках для отримання доходу у вигляді заробітної плати чи грошової допомоги, якщо це відбулося за період між введенням воєнного стану та набуттями чинності новим законом. Реєстр декларацій знов стане публічним, однак у ньому не будуть вказуватися дані про населені пункти, де розташовані об’єкти, які зазначаються у декларації, або де розташоване місце фактичного проживання, зареєстроване місце проживання. Також у публічному доступі не буде імен родичів декларанта, яких він зазначає у декларації.