Вимоги законодавства до реклами лікарських засобів

Одним із найважливіших засобів просування (промоції) лікарських засобів на фармацевтичному ринку є реклама, головним завданням якої є досягнення максимально великої аудиторії за мінімально низькою ціною. Такого ефекту можливо досягнути при використанні багатопрофільних засобів масової інформації для реклами безрецептурних лікарських препаратів або вузько спеціалізованих журналів, каталогів чи газет для реклами ліків, що відпускаються. Рекламна діяльність провокує зміни в споживанні лікарських засобів населенням і досить часто вона є одним із вагомих чинників при прийнятті рішення про самостійне застосування людиною того чи іншого лікарського препарату за рецептом лікаря.

Реклама лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації є предметом особливої уваги з боку держави і регулюється ст. 21 Закону України «Про рекламу».

У статті 21 Закону, законодавець закріпив певні вимоги до такої реклами, яка повинна містити, зокрема:

  • об’єктивну інформацію про лікарський засіб, медичний виріб, метод профілактики, діагностики, лікування, реабілітації і здійснюватися так, щоб було зрозуміло, що наведене повідомлення є рекламою, а рекламований товар є лікарським засобом, медичним виробом, методом профілактики, діагностики, лікування, реабілітації;
  • вимогу про необхідність консультації з лікарем перед застосуванням лікарського засобу чи медичного виробу;
  • рекомендацію щодо обов’язкового ознайомлення з інструкцією на лікарський засіб;
  • текст попередження такого змісту: “Самолікування може бути шкідливим для вашого здоров’я”, що займає не менше 15 відсотків площі (тривалості) всієї реклами” та інші вимоги.

На сьогодні Законом дозволяється реклама:

  • лише таких лікарських засобів, медичних виробів та методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації, що в установленому порядку дозволені центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, до застосування в Україні;
  • лише таких лікарських засобів, які відпускаються без рецепта лікаря та які не внесені центральним органом виконавчої влади у галузі охорони здоров’я до переліку лікарських засобів, заборонених до рекламування.

Забороняється реклама лікарських засобів, застосування та відпуск яких дозволяється лише за рецептом лікаря, а також внесених до переліку заборонених до рекламування лікарських засобів.

Забороняється реклама допінгових речовин та/або методів для їх використання у спорті.

Реклама лікарських засобів, медичних виробів та методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації не може містити посилань на терапевтичні ефекти стосовно захворювань, які не піддаються або важко піддаються лікуванню.

Окрім того, у рекламі лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики/діагностики/лікування/реабілітації забороняється розміщення:

  • відомостей, які можуть справляти враження, що за умови застосування лікарського засобу чи медичного виробу консультація з фахівцем не є необхідною;
  • відомостей про те, що лікувальний ефект від застосування лікарського засобу чи медичного виробу є гарантованим;
  • зображень зміни людського тіла або його частин внаслідок хвороби, поранень;
  • тверджень, що сприяють виникненню або розвитку страху захворіти або погіршити стан свого здоров’я через невикористання лікарських засобів, медичних виробів та медичних послуг, що рекламуються;
  • тверджень, що сприяють можливості самостійного встановлення діагнозу для хвороб, патологічних станів людини та їх самостійного лікування з використанням медичних товарів, що рекламуються;
  • посилань на лікарські засоби, медичні вироби, методи профілактики, діагностики, лікування і реабілітації як на найбільш ефективні, найбільш безпечні, виняткові щодо відсутності побічних ефектів;
  • посилань на конкретні випадки вдалого застосування лікарських засобів, медичних виробів, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації;
  • рекомендацій або посилань на рекомендації медичних працівників, науковців, медичних закладів та організацій щодо рекламованих товару чи послуги;
  • спеціальних виявлень подяки, вдячності, листів, уривків з них із рекомендаціями, розповідями про застосування та результати дії рекламованих товару чи послуги від окремих осіб;
  • зображень і згадок імен популярних людей, героїв кіно-, теле- та анімаційних фільмів, авторитетних організацій;
  • інформації, що може вводити споживача в оману щодо складу, походження, ефективності, патентної захищеності товару, що рекламується.

Також, у рекламі лікарських засобів, медичних виробів та методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації забороняється участь лікарів та інших професійних медичних працівників, а також осіб, зовнішній вигляд яких імітує зовнішній вигляд лікарів.

Забороняється вміщувати в рекламі лікарських засобів інформацію, яка дозволяє припустити, що лікарський засіб є харчовим, косметичним чи іншим споживчим товаром або що безпечність чи ефективність цього засобу обумовлена його природним походженням.

У рекламі товарів та методів, що не належать до лікарських засобів, медичних виробів, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації, а також у рекламі харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, функціональних харчових продуктів та дієтичних добавок забороняється посилатися на те, що вони мають лікувальні властивості.

Сектором контролю за рекламою, дотриманням антитютюнового законодавства та пробірного контролю управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Херсонській області постійно проводиться робота щодо недопущення розповсюдження реклами лікарських засобів, медичних виробів та методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації, забороненої вимогами законодавства, а також посилено контроль за дотриманням суб’єктами господарювання вимог статей 10 та 21 Закону України «Про рекламу» щодо розповсюдження реклами лікарських засобів з інформацією щодо лікувальної дії на коронавіруси відповідно до доручення Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів. Відповідно до статті 10 Закону України «Про рекламу», недобросовісна реклама забороняється. Відповідальність за недобросовісну рекламу несе винна особа.