Проведення моніторингу операторів ринку з оброблення та переробки побічних продуктів тваринного походження

Головна мета Закону України “Про побічні продукти тваринного походження, що не призначені для споживання людиною” є визначення основних принципів, пріоритетів та ключових завдань формування збалансованої державної політики у сфері поводження з побічними продуктами тваринного походження, визначення основних вимог для зменшення ризиків для здоров’я людей і тварин, які становлять побічні продукти тваринного походження, на різних етапах – від утворення та збору до використання, утилізації або видалення таких продуктів.

Згідно з вимогами вищезазначеного законодавства, на виконання протокольного доручення Головного управління Держпродспоживслужби в Херсонській області від 1.10.2018 року та ключового завдання на жовтень місяць фахівцями Нововоронцовського районного управління Головного управління Держпродспоживслужби в Херсонській області проведено моніторинг свиногосподарств Нововоронцовського району у сфері поводженню з побічними продуктами тваринного походження, непризначеними для споживання людиною.

Під час проведення моніторингових обстежень зверталася увага на дотримання вимог, передбачених Законом України «Про побічні продукти тваринного походження, не призначені для споживання людиною», а саме:

Відповідно до витягу зі статті 20 «Обов’язки та права операторів ринку у сфері поводження з побічними продуктами тваринного походження» оператори ринку повинні забезпечувати:

-безперешкодний доступ державних інспекторів, які здійснюють державний контроль, до потужностей (об’єктів) з оброблення, переробки побічних продуктів тваринного походження та відбір зразків побічних продуктів тваринного походження та продуктів оброблення, переробки побічних продуктів тваринного походження на зазначених потужностях (об’єктах), а також надавати на вимогу державних інспекторів документи, необхідні для здійснення державного контролю;

-фіксацію факту виконаних робіт з оброблення, переробки, утилізації побічних продуктів тваринного походження на власних потужностях (об’єктах) з оброблення, переробки побічних продуктів тваринного походження із складанням акта виконаних робіт;

-складення акта приймання-передачі та акта виконаних робіт у разі надання послуг з оброблення, переробки, утилізації чи видалення відповідно до договору про надання послуг з оброблення, переробки, утилізації чи видалення побічних продуктів тваринного походження;

-створення належних санітарних умов на потужностях (об’єктах) з оброблення, переробки побічних продуктів тваринного походження під час поводження з такими продуктами та роздільне збирання даних продуктів;

-ведення обліку та надання центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, інформації про кількість і якість утворюваних побічних продуктів тваринного походження;

-ведення обліку руху побічних продуктів тваринного походження відповідно до їх категорій та надання центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, відповідної інформації;

-якість продукції та достовірність інформації, що надається споживачу, а також відповідність такої інформації вимогам законодавства.

Відповідно до витягу з п.3 ст. 20 оператор ринку щомісяця звітує центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, про свою діяльність для запобігання виникненню або зменшення ризиків, що становлять побічні продукти тваринного походження та продукти оброблення, переробки побічних продуктів тваринного походження, які він ввів або вводить в обіг.

Різні категорії побічних продуктів тваринного походження потребують спеціального поводження з ними. Закон запроваджує категоризацію і врегульовує питання відповідальності за протизаконне поводження з побічними продуктами тваринного походження, які можуть становити небезпеку для людей та тварин. Крім того, документ є ланкою в ланцюзі державного контролю використання в кормах заборонених складових тваринного походження.

Згідно з витягом із статті 20 Закону України «Про побічні продукти тваринного походження, не призначені для споживання людиною» оператори ринку у сфері поводження з побічними продуктами тваринного походження зобов’язані:

-направляти утворені на їхніх потужностях побічні продукти тваринного походження на оброблення, переробку з метою подальшої утилізації або для здійснення операцій з видалення;

-розробляти, вводити в дію та застосовувати постійно діючі процедури, засновані на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках;

-компенсувати шкоду, завдану в наслідок порушення встановлених правил поводження з побічними продуктами тваринного походження.

Закон сприяє створенню ефективної системи поводження з побічними продуктами тваринного походження, посиленню державного контролю щодо їх збирання, видалення, знешкодження та утилізації, забезпеченню епізоотичного благополуччя в країні, недопущенню розповсюдження збудників інфекційних хвороб, спалаху ряду гостроінфекційних захворювань.

Статтею 25 Закону України «Про побічні продукти тваринного походження, не призначені для споживання людиною» запроваджено також спеціальну господарсько-правову відповідальність операторів ринку — юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, у разі порушення законодавства про побічні продукти тваринного походження.