Система простежуваності: шлях до безпечності харчових продуктів

Усі харчові продукти, які знаходяться в обігу на території України, повинні відповідати вимогам законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів.

Харчові продукти, що реалізуються суб’єктами господарювання, підлягають обов’язковій сертифікації, тобто повинні мати реєстраційні номери сертифіката відповідності чи свідоцтва/декларації про визнання відповідності, якщо це встановлено технічним регламентом з підтвердження відповідності на дані харчові продукти.

На виконання вимог Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» та на підставі наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Херсонській області від 30.07.2018р. №2376, спеціалістами Нововоронцовського районного управління проведено планову перевірку закладу роздрібної торгівлі харчовими продуктами.

Під час перевірки проведено роз’яснювальну та консультативну допомогу  стосовно дотримання вимог законодавства до операторів ринку відповідно до статті 22 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» стосовно забезпечення простежуваності, а саме:

– оператори ринку повинні встановити інших операторів ринку, які постачають їм харчові продукти, та інші об’єкти санітарних заходів за принципом “крок назад”;

– оператори ринку повинні встановити інших операторів ринку, яким вони постачають харчові продукти, та інші об’єкти санітарних заходів за принципом “крок вперед”.

Під “кроком вперед” мається на увазі, що кожен оператор повинен визначити, кому були відправлені партії готової продукції. “Крок назад” полягає в тому, що кожен оператор ринку повинен визначити, які партії сировини та від якого виробника він отримав.

З метою виконання вимог частин першої та другої статті закону, оператори ринку повинні застосовувати системи та процедури, що забезпечують доступність такої інформації компетентному органу за його запитами. Інформація повинна зберігатися протягом шести місяців після закінчення кінцевої дати продажу харчового продукту, нанесеної на маркуванні.

Вимоги до операторів ринку стосовно забезпечення простежуваності не передбачають встановлення ними зв’язку (так званої внутрішньої простежуваності) між об’єктами санітарних заходів, які використовуються під час виробництва, та об’єктами санітарних заходів, отриманих в результаті такого виробництва.

Тож система простежуваності і постійно діючі процедури, засновані на принципах НАССР, дозволяють чітко визначити винного, якщо трапився прикрий випадок появи на ринку небезпечного харчового продукту.

Така система дає можливість надати належну інформацію державному органу контролю безпечності харчових продуктів у найстисліші терміни.

Простежуваність є ефективним засобом захисту споживача, який у випадку інциденту з харчовим продуктом, дає можливість постачальнику визначити, куди було направлено небезпечну сировину чи харчовий продукт і звідки було отримано джерело загрози, тобто простежити весь шлях небезпечної сировини чи продукту.

На сьогодні лише невелика частка операторів продуктового ринку знайома з основними принципами системи НАССР, а ще менший відсоток з них готовий до їх впровадження.

Тому, інформаційне забезпечення та надання консультацій є важливим кроком до впровадження НАССР.