Пам’ятка для споживачів, які мають намір користуватися послугами інтернет-магазину

Останнім часом до Головного управління Держпродспоживслужби в Херсонській області  звернулось 5 споживачів області зі скаргами та за консультацією щодо якості та можливості повернення непродовольчих товарів придбаних  ними через послуги Інтернет-магазинів.

Аналіз цих звернень свідчить про те, що продавці Інтернет-магазинів не дотримуються вимог діючого законодавства, порушують та обмежують права  споживачів, у разі придбання ними товарів неналежної якості.

Права споживача при купівлі товару через інтернет-магазин регулюються статтею 13 Закону України «Про захист прав споживачів». Закон визначає обсяг інформації, який обов’язково має бути доведений споживачу до моменту замовлення товару.

Перед покупкою товару в інтернет-магазині необхідно звернути увагу на наявність на сайті такої інформації:

 — найменування продавця,  адеса його місцезнаходження, порядок прийняття претензій;

 — основні характеристики продукції;

 — ціну, включаючи плату за доставку та умови оплати;

— гарантійні зобов’язання;

 — інші умови поставки;

— порядок розірвання договору.

 Як показує практика, споживач, придбаваючи товар через інтернет- магазин, у багатьох випадках не може реалізувати свої права, передбачені Законом України «Про захист прав споживачів», у першу чергу у зв’язку із неможливістю встановити найменування продавця та його місцезнаходження. Інша інформація, окрім адреси електронної пошти та номеру мобільного телефону, на сайті інтернет-магазину не вказується, що фактично робить споживача безправним при придбанні неякісного товару. Слід зазначити, що законодавством України під найменуванням юридичної особи розуміється його організаційно-правова форма та назва(наприклад, ТОВ, ВАТ, ПП, ПрАТ , тощо.), для фізичної особи-підприємця – це прізвище, ім’я та по-батькові. Аж ніяк не може бути найменуванням продавця назва інтернет-магазину (сайту/домену).

Крім того, у більшості випадків продавці не є власниками інтернет-магазинів. Стосовно місцезнаходження продавця слід мати на увазі, що адреси, які вказуються у накладних, згідно з якими споживач отримує замовлений товар, це зазвичай адреси, за якими розташовуються поштові відділення або відділення підприємства, що надає послуги з доставки відправлення.

Також слід зазначити, що в разі придбання товару через інтернет-магазин споживач не має можливості безпосередньо ознайомиться з товаром, а орієнтується тільки на зображення товару, його текстовий або словесний опис, тому при отриманні товару на поштових відділеннях або на підприємствах, що надають послуги з доставки відправлення рекомендуємо перевіряти товар на місці та у разі встановлення розбіжності або пошкодження товару складати акт в присутності поштових робітників, для подальшого оскарження або компенсування вартості товару.

 Користуючись таким становищем, недобросовісні продавці можуть реалізовувати неякісний, фальсифікований або контрабандний товар, або взагалі після отримання коштів можуть: не надіслати товар; надіслати товар, який  споживач не замовляв; надіслати товар, технічні характеристики , якого не відповідають заявленому на сайті товару.

 Окремо необхідно зазначити, що відсутність інформації про найменування та місцезнаходження продавця унеможливлює проведення перевірок з боку  територіальних органів Держпродспоживслужби за скаргами споживачів.

Щоб убезпечити себе від невдалої покупки в інтернет-магазині, зберегти кошти,  радимо споживачам звертати увагу на наявність на сайті інформації, передбаченої статтєю 13 Закону України «Про захист прав споживачів», у разі  відсутності інформації про найменування та місцезнаходження продавця, радимо взагалі відмовитися від придбання товару в інтернет-магазині