Щодо прав споживачів у разі придбання товарів неналежної якості

З початку 2017 року Управлінням захисту прав споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Херсонській області отримано 25 письмових скарг та 22 особи звернулись зі скаргами та за роз’ясненнями на особистий прийом.

Основна частка скарг(18), це скарги на якість непродовольчих товарів, таких, як : товари складно-побутового призначення( мобільні телефони, телевізори, планшети , тощо), взуття, парфумерія, швейні вироби.

Головне управління Держпродспоживслужби в Херсонській області пропонує ще раз уважно ознайомитись споживачам та товаропродавцям із вимогами статті 8 Закону України „Про захист прав споживачів” „Права споживача у разі придбання товару неналежної якості”.

Споживач має право пред’явити одну з вимог за вибором: або пропорційне зменшення ціни придбаного товару, або безплатне усунення недоліків у встановлені терміни (14 днів), тобто здійснення гарантійного обслуговування товару. І лише в разі виявлення істотних недоліків у товарі, чи його фальсифікації, що підтверджується відповідним висновком експертизи, споживач має право розірвати договір та вимагати повернення коштів або здійснити заміну товару на аналогічний чи інший з числа наявних у продавця товарів без чи із зміною в ціні (п.1). Звертаємо увагу підприємців, що згідно п.5 вказаної статті, продавець зобов’язаний прийняти товар неналежної якості у споживача і задовольнити його вимоги. Доставка у магазин товарів вагою понад 5 кг. та їх повернення споживачу здійснюється за рахунок продавця. Згідно п.7, під час заміни товару з недоліками на товар аналогічної марки (моделі, модифікації) належної якості, ціна на який не змінилася, перерахунок вартості не проводиться. У разі підвищення ціни перерахунок вартості проводиться виходячи із його вартості на час обміну, у разі зниження ціни товару – виходячи із вартості на час купівлі. Аналогічно – і при поверненні коштів за товар. Гроші повертаються споживачу в день розірвання договору чи в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом 7 днів. Пункт 9 даної ст.8 вимагає від підприємців при пред’явленні споживачем вимоги щодо усунення недоліків у товарі, виконати її протягом 14 днів або за згодою сторін в інший термін. За письмовою вимогою споживача на час ремонту йому надається (з доставкою) товар аналогічної марки із обмінного фонду (перелік товарів, які входять до обмінного фонду затверджено Постановою Кабінету Міністрів України № 172 від 19.03.1994 р. із змінами та доповненнями, внесеними у наступних роках). За кожен день затримки виконання вимоги про надання товару аналогічної марки та за кожен день затримки усунення недоліків понад встановлений строк (14 днів) споживачеві виплачується неустойка у розмірі одного відсотка вартості товару.

Згідно п.11 вказаної статті, вимоги споживача розглядаються після пред’явлення розрахункового документа (товарного чи касового чека), а для товарів складно-побутової техніки – технічного паспорта, гарантійного талону з позначкою про дату продажу, печаткою та підписом продавця. Це в повній мірі стосується і купівлі-продажу товарів на ринках нашого міста, на яких досить серйозною залишається проблема правильного оформлення документів, і де рідко вручають покупцям розрахункові (товарні) чеки.

Зразок заяви