КОМП’ЮТЕРНА ТЕХНІКА, ЯК ФАКТОР ШКІДЛИВОГО ВПЛИВУ НА ЗДОРОВ’Я ДІТЕЙ ТА ПІДЛІТКІВ

Новокаховським міським управлінням Головного управління Держпродспоживслужби в  Херсонській області під час комісійних перевірок дитячих навчальних закладів звертається особлива увага на облаштування комп’ютерних кабінетів так як  не можна оминути проблему безпечного використання комп’ютерної техніки в навчально-виховному процесі дітей i підлітків.

Безперечно, застосування засобів інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі вносить свої позитиви, але, поряд з цим, використання комп’ютера при недотриманні мінімальних вимог безпеки та гігієни праці, супроводжується також і впливом на організм цілої низки факторів, які можуть несприятливо вплинути на функціональний стан, психічне здоров’я і працездатність учнів та, як результат, сприяти розвитку у них захворювань.

Тому, мінімізація шкідливого впливу комп’ютерів та інших апаратно-програмних засобів інформаційно-комунікаційних технологій на дитячий організм та його психіку є одним із важливих завдань, яке повинне стояти перед сучасними навчальними закладами.

Як показують результати багаточисленних наукових робіт, головним джерелом несприятливого впливу на здоров’я користувачів персонального комп’ютера є монітор.

Поряд з візуальними ергономічними параметрами (знижений контраст та мерехтіння зображення, дзеркальні бліки від екрану та ін.) небезпеку становить електромагнітне випромінювання, електростатичне поле, акустичний шум.

Найбільш шкідливими у цьому плані є вiдеомонiтори на електронно-променевих трубках, що можуть бути потенцiйними джерелами гiгiєнiчно значимих рiвнiв електромагнітного випромінювання в дiапазонi частот 50 Гц – 300 МГц, статичного електричного поля, а також рентгенівського, ультрафіолетового та інфрачервоного випромінювань.

Але, джерелом електромагнітного випромінювання можуть бути також і інші складові апаратури (системний блок, схеми управління та формування інформації на рідинно-крісталічних екранах тощо).

Про механізми дії на організм електромагнітного випромінювання до цього часу мало вивчено, але доведено, що до його біологічної дії найбільш чутливими системами організму є нервова, імунна та ендокринна.

Підвищений ризик розвитку захворювань серед дітей мають підлітки – особи, які переживають період пубертату, активного росту та становлення систем організму. Особливо вразливими є особи, які вже мають функціональні захворювання та хронічну органічну патологію.

При недотриманні певних правил та норм під час роботи на комп’ютері, вищезазначені негативні фактори можуть бути потенційними джерелами небезпеки та викликати зміни у функціонуванні організму.

Таким чином, впровадження у широке користування комп’ютерів та інших технологічних нововведень, потребує досконалого вивчення їх впливу на зростаючий організм та розробки ефективних і здійснюваних санітарно-гігієнічних заходів безпечного їх використання.

На сьогоднішній день основні санітарно-гігієнічні вимоги безпеки використання комп’ютерної техніки в закладах освіти регламентуються ст.ст. 7, 11, 14-16, 19, 20-22, 24 Закону України «Про забезпечення санiтарного та епiдемiчного благополуччя населення» від 24.02.1994 № 4004-ХІІ, «Державними санітарними правилами і нормами влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу» (ДСанПіН 5.5.2.008-01), п. 9.1.-9.4. розділу 9 «Державних санітарних норм і правил влаштування, утримання, обладнання та організації роботи закладів, які надають послуги з комп’ютерної ігрової діяльності дітям» (ДСН № 947-2009), Директивою ради «Про мінімальні вимоги безпеки та здоров’я при роботі з екранними пристроями» (90/270/ЄЕС).

Враховуючи те, що багато загальноосвітніх навчальних та   інтернатних дитячих закладів міста Нова Каховка до цього часу використовують в навчально-виховному процесi застарілі моделі комп’ютерів, що мають відеомонітори на електронно-променевих трубках, виникає необхідність проведення в них комплексних профілактичних заходів щодо запобiгання шкiдливому впливу чинникiв, пов’язаних iз застосуванням комп’ютерної техніки та попередження виникнення відхилень у здоров’ї підростаючого покоління, найважливішими та найефективнішими з яких мають бути:

– заміна відеомоніторів старого зразка (в першу чергу сконструйованих на основі електронно-променевих трубок) на нові (модернізовані), оскільки в комп’ютерах останнього покоління використовуються засоби захисту;

– використання персональних комп’ютерів (вітчизняного та закордонного виробництва, нових та тих, які вже використовуються в навчальному процесі), що відповідають вимогам нормативних документів та сучасним загальновизнаним стандартам якості і безпеки, відповідно яким електромагнітне випромінювання не може перевищувати певних значень, тобто тих, що мають сертифікати якості та позитивні висновки державної санітарно-епідеміологічної експертизи;

– застосування для оздоблення інтер’єру приміщень комп’ютерних класів полімерних матеріалів, які мають позитивні висновки державної санітарно-епідеміологічної експертизи, що підтверджують їх безпечність для здоров’я дітей;

– відповідність гігієнічним вимогам площі приміщень комп’ютерних класів, розміщення в них робочих місць, ергономічних параметрів персональних комп’ютерів та режиму праці учнів;

– забезпечення проведення моніторингових досліджень рівнів шкідливих фізичних та хімічних факторів на робочих місцях в комп’ютерних класах, з метою встановлення можливих відхилень від нормативу та проведення запобіжних заходів по усуненню відповідних недоліків;

– проведення аналізу робочих місць користувачів персональних комп’ютерiв, з метою оцінки та поліпшення умов безпеки і гігієни праці, особливо, щодо можливих ризиків, пов’язаних із зором, фізичним та психічним станом;

– вжиття необхідних заходів щодо запобігання та усунення ризиків, виявлених під час оцінок, беручи до уваги додатковий та/або поєднаний вплив ризиків.

Дотримання необхідних профілактичних заходів при використанні комп’ютерної техніки в навчальних закладах дозволить бути впевненим у безпеці навчального середовища та збереже здоров’я учнів.